Oliver Wendell Holmes 19. sz.-i tudós gondolkodó szerint „ha az elmét egyszer kitágította egy új ötlet, akkor az már soha nem fogja visszanyerni az eredeti méretét”. Iskolánk életében ez az új ötlet a jónéhány évvel ezelőtt megszületett és nagy népszerűségnek örvendő, különböző történelmi korszakokat feldolgozó projekt nap volt. Ennek a „méretét” tágította ki Földi Judit történelem szakos kolléganő projekt évvé, vagyis diákjaink minden hónapban kapnak az adott történelmi korszakhoz kapcsolódóan feladatokat.
Szeptemberben osztálya tanulói egy számítógépes program segítségével elkészítették a felhívó plakátokat, melyeket kinyomtatva elhelyeztek az iskola több pontján. Októberben „History” néven történelmi tárgyú film megtekintése („A koppányi aga testamentuma”), és a hozzá kapcsolódó feladvány elvégzése lesz a feladat. A következő hónapok teendői:
A gyerekek az év során többek között helyszíni tudósításokat, interjúkat készítenek, forgatókönyvet, filmkritikát, verset írnak, plakátot, tablót, képregényt, könyvborítót rajzolnak. A feladatokat a „classroom” internetes felületen keresztül kapják meg, az elkészült munkákat neten küldhetik el, vagy személyesen adhatják le. Minden havi témához több feladat tartozik, melyek közül a diákok választhatnak, a nekik tetszőt kell csak kidolgozni, így a tanulás szórakozássá is válik.
Egyébként is azt valljuk, hogy a szórakozás és a tanulás összekapcsolása révén sokkal nagyobb sikerre számíthatunk, sokkal több marad meg tanítványaink fejében, és az ellenállás is kisebb az ismeretek elsajátításával szemben. Az összekapcsolás eszközéül a kolléganő két jól bevált módszert választott, a KIP-et és a Projektet.
A program legfőbb céljai
A főbb célok mellett természetesen más célok is megjelennek a programban. Fontos a tanulók motiválása, sikerélményhez juttatása, logikai készség, fantázia, kreativitás fejlesztése, lényegkiemelés, képi és szöveges információk együttes kezelése, szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése, saját vélemény kialakítása, majd vita, érvelés és megbeszélés után közös döntéshozatal. Napjainkban rendkívül fontos a digitális kompetencia fejlesztése, ezért több feladat megoldása során is számítógépes ismereteiket kell a gyerekeknek aktivizálniuk. Földi Judit a saját osztályában az elmúlt két évben már kipróbálta a programot, más korszakok feldolgozásával. Az ott elért eredményekre büszkék lehetünk. Az év végi osztályzatoknál az átlaghoz képest több ötös volt, a szociometriai felmérés azt mutatta, hogy az osztály tanulói jobban elfogadják egymást, tudják, ki miben jó, és értékelik egymás tehetségét. Egyre nehezebb, bonyolultabb szövegek sem fognak ki rajtuk, fantáziadús, kreatív produktumok születtek. Ők is, a tanárnő is egy csomó élménnyel lettek gazdagabbak, sőt a szülők is bekapcsolódtak a munkába.
Bízunk benne, hogy az idei tanév végén a projekt év értékelésekor ugyanezt az elégedettséget érezhetjük, csak most már sokkal több tanuló munkájának bevonásával.